Timberland plant binnen vijf jaar 50 miljoen bomen

Timberland plant binnen vijf jaar 50 miljoen bomen

Outdoormerk lanceert ‘Nature Needs Heroes’-campagne om wereldwijd awareness te creëren

Timberland heeft aangekondigd de komende vijf jaar wereldwijd 50 miljoen bomen te planten. Het initiatief is onderdeel van de missie van het outdoormerk om significant bij te dragen aan het creëren van een groenere wereld. Zo hecht Timberland waarde aan verantwoorde productie, sterke gemeenschappen en het beschermen en verbeteren van de natuur. Een belangrijk focusgebied is bebossing. Sinds 2001 heeft het merk wereldwijd ruim 10 miljoen bomen geplant.

Volgens recent onderzoek van de Universiteit Zürich blijft het herstellen van bossen één van de meest effectieve strategieën om klimaatverandering tegen te gaan. Een wereldwijd bebossingsprogramma kan twee derde van alle uitstootgassen waar de mens verantwoordelijk voor is, verwijderen. Bomen zuiveren en koelen bijvoorbeeld de lucht, voorkomen erosie en nemen water op. Daarom ondersteunt Timberland de komende vijf jaar verschillende initiatieven voor herbebossing om daarmee bij te dragen aan een groenere toekomst.

Tree Planting Haiti - Credit: Sebastian Petion
Tree Planting Haiti - Credit: Sebastian Petion

“Bij Timberland zijn we ons bewust van de invloed die onze moderne manier van leven heeft op de planeet. Wij weten als schoenen- en kledingbedrijf welke verantwoordelijkheid we hebben om de klimaatverandering tegen te gaan”, zegt global brand president Jim Pisani van Timberland. “Een groene omgeving verbetert zowel de kwaliteit van onze planeet als ons welzijn. Het planten van bomen is een realistische, meetbare manier om concreet vorm te geven aan onze overtuiging dat een groenere toekomst een betere toekomst is. We moedigen mensen overal aan om zich bij deze beweging aan te sluiten en eigen acties op te zetten. Iedereen kan een held voor de natuur zijn.’’

 

Story image

Om deze belofte in de praktijk te brengen, lanceert Timberland de internationale campagne ‘Nature Needs Heroes’. Het merk roept consumenten over de hele wereld op zich bij dit initiatief aan te sluiten door simpele acties uit te voeren voor een gezondere planeet. De campagne heeft daarvoor twaalf ‘klimaathelden’. Zij laten zien hoe we de wereld op een blijvende, positieve manier groener kunnen maken. De klimaathelden showen tevens de nieuwe najaarscollectie van Timberland, met daarbij het stadsgroen als achtergrond.

Timberland lanceert de campagne via verschillende kanalen, zowel digitaal als in print. Ook betrekt het outdoormerk burgers bij de campagne door het organiseren van duurzame evenementen, zoals:

·       Een driedaags pop-up park en stedelijk vergroeningsevenement in New York. Hier kunnen mensen de klimaathelden uit de campagne ontmoeten, beloften sluiten om duurzamer te gaan leven en acties ondernemen om hun lokale gemeenschap te versterken.

·        Een REMADE-workshop in Shanghai, samen met Timberland’s Christopher Raeburn (creatief directeur) en Will Pan (APAC eco-held). Zij willen – samen met de lokale bevolking – verantwoorde, duurzame acties uitvoeren en consumenten oproepen om zelf ook eenvoudige acties te ondernemen voor een betere toekomst.

·        Verschillende vergroeningsevenementen in Amsterdam, Londen, Parijs, Milaan en Berlijn. Timberland zal - samen met lokale gemeenschappen -vergroeningsprojecten uitvoeren en bovendien consumenten oproepen om zelf actie te ondernemen.

Om ervoor te zorgen dat er 50 miljoen bomen worden geplant, werkt Timberland samen met andere organisaties die het milieu ondersteunen met bebossingsprojecten: Smallholder Farmers Alliance, GreenNetwork, TREE AID, the UN Convention to Combat Desertification, Connect4Climate – Workd Bank Group, Justdiggit, Las Lagunas Ecological Park, Trees for the Future, American Forests en Treedom.

Tijdens het eerste jaar vinden de bebossingsprojecten plaats in Haïti, China, de Dominicaanse Republiek, de Verenigde Staten, Tanzania en Mali. The World Bank’s Great Green Wall ondersteunt deze projecten. Deze beweging streeft ernaar om 8000 kilometer aan bos te planten op het Afrikaanse continent; hiermee kan droogte, hongersnood en massamigratie worden voorkomen. 

‘’We zijn heel blij dat Timberland zich aansluit bij the Great Green Wall-beweging: een opkomende beweging die hoop biedt voor miljoenen mensen, rekening houdend met de meest urgente uitdagingen van deze tijd’’, zegt Mr. Ibrahim Thiaw, uitvoerend secretaris van het Verdrag van de Verenigde Naties ter bestrijding van woestijnvorming. 

“Ik geloof dat iedereen een bijdrage kan leveren, simpelweg door dagelijks kleine acties te ondernemen’’, aldus Inna Modja, internationaal musicus, activiste en ambassadrice voor the World Bank’s Great Green Wall. “Recycle dagelijks, schaf duurzame producten aan en zoek uit waar jouw kleding, eten en koffie precies vandaan komen. Je kunt op elk niveau actie ondernemen. Als je eenmaal beseft dat jouw kleine acties impact hebben, dan zul je ook steeds vaker iets doen.’’ Modja is één van de klimaathelden van de campagne, zij is woonachtig in Mali.  

Meer informatie over het bebossingsproject en de ‘Nature Needs Heroes’-campagne is te vinden op www.timberland.be.